Elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet oppimistehtävä Monika Pashur Haaga-Helia
Lähdetään liikkeelle siitä, että kuvaan sitä mikä oikeastaan on elämys?
Tämän blogi tekstin tarkoitus on tarkastella mitä on elämystalous ja kuinka se vaikuttaa meidän jokaisen elämään, tuoden siihen sisältöä ja merkitystä.
Elämys on kuin tunteiden värikäs maalaus, joka syntyy hetkistä, jotka jättävät syvän ja persoonallisen jäljen sielussasi. Se on kuin elämän tarjoama lahja, joka voi vaihdella villin huimaavasta vuoristorata-ajosta elämäsi huipulla rauhalliseen ja pehmeään kävelyyn hiekkarannalla auringonlaskun aikaan. Elämys voi olla se, kun maistelet ensimmäistä kertaa suussasi herkullista ruokaa, ja tunnet makujen tanssivan kielen päälläsi, tai se voi olla musiikin lumoava voima, joka saa sydämesi sykkimään voimakkaammin ja muistot heräämään henkiin. Nämä elämykset ovat kuin ikkunoita sielusi syvyyksiin, tarjoten sinulle mahdollisuuden tuntea, oppia, kasvaa ja nauttia elämästäsi täysin. Ne ovat ainutlaatuisia jokaiselle, ja ne voivat muuttaa tapaasi nähdä ja kokea maailmaa, rikastuttaen elämääsi arvokkailla muistoilla ja tunteilla. Elämykset ovat kuin tarinoita, joita kerrot ystävillesi ja joita jaat sukupolvien yli, ja ne ovat yksi elämän suurimmista aarteista.
Minusta ihmiset haluavat panostaa elämyksiin näiden korona vuosien jälkeen ja suuremmassa arvossa ovat enemmän materian sijaan yhdessä koetut hetket perheen ja ystävien ympäröimänä. Parhaimmillaan elämykset saavat aikaan suuria tunteita ja voivat jopa muuttaa elämän suunnan. Isot festarit ovat olleet loppuun myytyjä pahimman pandemian jälkeen niin kuin myös urheilu tapahtumissa varsinkin kotikaupungissani Tampereella katsoja luvut ovat nousseet, jos puhutaan esimerkiksi jääkiekon paikallis peleistä.
Elämysten kolmio (Experience Pyramid) on malli, joka on kehitetty kuvaamaan ja luokittelemaan erilaisia asiakaskokemuksia hierarkkisesti.
Tämä malli auttaa ymmärtämään, kuinka asiakkaat voivat kokea eri tasoja elämyksiä.
Elämysten kolmio koostuu kolmesta tasosta:
1. Peruspalvelu: Tämä on kaikkein perustasoinen asiakaskokemus, joka liittyy pelkästään tuotteen tai palvelun toimittamiseen ilman erityisiä lisäominaisuuksia tai kokemuksellisia elementtejä.
Esimerkkinä ostamalla perusateriaa pikaruokaravintolasta saat peruspalvelukokemuksen.
2. Tehostettu palvelu: Tämä taso sisältää peruspalvelun ja siihen liitetyn lisäarvon tai parannetun asiakaskokemuksen. Se voi sisältää esimerkiksi parempaa asiakaspalvelua, laadukkaampia tuotteita tai nopeampaa toimitusta.
Esimerkiksi luksushotellissa saat peruspalvelun lisäksi tehostettua palvelua, kuten henkilökohtaista palvelua ja ylellisiä mukavuuksia.
3. Muokattu elämys: Tämä on korkein taso elämysten kolmiossa ja se tarjoaa asiakkaalle räätälöidyn, ainutlaatuisen ja merkityksellisen kokemuksen. Tämä voi liittyä esimerkiksi erikoistapahtumiin, räätälöityihin tuotteisiin tai ainutlaatuisiin palveluihin. Muokattu elämys ylittää odotukset ja jättää pitkäaikaisen vaikutuksen asiakkaaseen.
Elämysten kolmio auttaa yrityksiä hahmottamaan, kuinka ne voivat lisätä arvoa tuotteisiinsa ja palveluihinsa tarjoamalla erilaisia elämyksiä asiakkailleen. Tavoitteena on siirtyä yhä korkeammille tasoille tarjoamalla asiakkaille enemmän kuin pelkkä perustuote tai -palvelu, mikä voi johtaa parempaan asiakas uskollisuuteen ja kilpailu etuun markkinoilla.
Elämyksen kriteerit elämyskolmiossa:
Pohjalla yksilöllisyys, aitous, tarina, moninaisuus, kontrasti ja vuorovaikutus.
Alhaalta ylöspäin motivaatio taso kiinnostuminen, fyysinen taso aistiminen, älyllinen taso oppiminen, emotionaalinen taso elämys ja henkinen taso muutos.
Elämysten eri ulottuvuudet viittaavat siihen, että kokemukset voivat olla monimutkaisempia ja moniulotteisempia kuin pelkät yksinkertaiset tapahtumat.
1. Aika: Elämyksissä voi olla aikakomponentti, joka voi olla menneisyyteen tai tulevaisuuteen suuntautuva. Esimerkiksi historian herättäminen eloon museossa voi olla menneisyyteen liittyvä kokemus, kun taas matkustaminen uuteen ja jännittävään paikkaan voi liittyä tulevaisuuden odotuksiin.
2. Tilallisuus: Kokemukset voivat olla sidoksissa fyysiseen tilaan. Tämä voi tarkoittaa erityistä paikkaa, kuten huippuluokan ravintolaa tai konserttisalia, joka lisää kokemuksen arvoa.
3. Osallistuminen: Osallistumisen taso voi vaihdella. Joissakin elämyksissä osallistujat voivat olla passiivisia tarkkailijoita, kun taas toisissa he voivat olla aktiivisesti mukana toiminnassa tai vuorovaikutuksessa.
4. Henkilökohtaisuus: Elämykset voivat olla yksilöllisiä ja räätälöityjä tai yleisiä ja massamarkkinoille suunnattuja. Henkilökohtaisemmat kokemukset voivat olla arvokkaampia.
5. Sosiaalisuus: Jotkut kokemukset ovat sosiaalisia ja liittyvät vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Esimerkiksi konsertti tai urheilutapahtuma voi olla sosiaalinen kokemus.
6. Aitous: Kokemuksen aitous voi olla tärkeä tekijä sen arvossa. Aidot ja aitotuntoiset kokemukset voivat olla houkuttelevampia kuin teennäiset tai lavastetut. Nämä eri ulottuvuudet auttavat ymmärtämään, miten kokemukset voivat vaihdella monin tavoin ja miten yritykset voivat suunnitella ja tarjota elämyksiä, jotka vastaavat asiakkaiden odotuksia ja tarpeita eri tasoilla.
Experiences are as distinct from services as services are from goods.
-Joseph Pine
Esimerkkejä eri ulottuvuuksista
Pidän erilaisista taide näyttelyistä ja käyn niissä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Taide on muuttunut vuosien varrella enemmän osallistavaksi varsinkin, kun puhutaan taide installaatioista ja nykytaiteen museoista. Jos mietitään nykyajan taide kokemusta niin mahdollisuuksia on monenlaisia taiteesta nauttiville.
Halusin myös käyttää taidenäyttelyitä esimerkkinä tässä tehtävässä missä käydään läpi eri ulottuvuuksia.
Kun ajattelen elämystä, jossa on vain yksi ulottuvuus mieleeni ensimmäisenä tavallinen taidenäyttely, jossa teokset ovat tauluja ja missä asiakkaat osallistuvat näyttelyyn vain katsojan roolissa. Esimerkkinä tästä on viimeisin taidenäyttely kokemukseni, joka sijoittuu Sara Hildenin taidemuseoon tämän vuoden alussa Nick Caven ja Brat Pittin We- näyttelyyn, jossa katsoja voi ihailla kahden eri taiteilijan töitä.
Elämykseen, jossa on kaksi ulottuvuutta.
Olin ystävieni kanssa Helsingin Amos Rex Hiljainen paraati -näyttelyssä Hans Op de Beeckin. Siellä yhdistyi taiteen lisäksi se, että siihen pääsi myös itse osallistumaan. Yhden teoksen päällä oli iso lakana ja teos oli sijoitettu lattialle. Teoksen pääsi näkemään museo henkilökunnan avustuksella, jos meni lakanan alle sitä katsomaan, muuten teosta ei voinut nähdä. Näyttelyssä oli myös eri tunnelma eri tiloissa ja valaistuksella oli saatu hyvin tuotua erilaisia maailmoja hyvin esille. Toinen ystävistäni oli käynyt tässä näyttelyssä useampaan kertaan koska se oli niin puoleensa vetävä ja sieltä löytyi hänen mielestään niin monia eri ulottuvuuksia mitä pystyi tarkastelemaan.
Viimeisenä esimerkkinä on Berliinissä käydessäni koettu Dark Matter taide installaatio. Tähän taide elämykseen kuului taide installaatio videoiden seuraaminen, johon kuului liikkuvan kuvan lisäksi myös valoshow. Joihinkin teoksiin pystyi itse osallistumaan. Esimerkiksi yhdessä teoksessa oli mahdollista soittaa tikkaita, joihin syttyi valo ja joista kuului ääni. Yhdessä huoneessa oli Fat Boy säkkituoleja, joissa pystyi makaamaan ja katsomaan loisteputkia katossa, jotka muodostivat eri kuvioita ja vaihtoivat väriä. Yhdessä huoneessa oli mahdollisuus olla osana taide teosta, kiivetä sen päälle samalla kuin se vaihtoi väriä. Viimeinen tila oli ulkona, jossa yhdistyi musiikki valoshow, jossa pystyi olemaan ns. teoksen sisällä ja kävelemään siinä tilassa. Ulkotilassa toimi myös baari, joka oli samalla alueella kuin tämä teos.
The experience of being understood, versus interpreted, is so compelling you can charge admission.
-Joseph Pine
Video analyysi autenttisuudesta
Joseph Pine on yhdessä James Gilmoren kanssa kehittänyt autenttisuuden käsitettä liiketaloudessa. Autenttisuus taloudessa tarkoittaa aitojen ja todellisten kokemusten luomista asiakkaille, jotka voivat olla valmiita maksamaan enemmän autenttisuudesta ja yksilöllisyydestä. Tämä voi kattaa esimerkiksi räätälöityjä tuotteita, ainutlaatuisia palveluja ja aitoja ympäristöjä, jotka eroavat massatuotannosta. Autenttisuus voi lisätä tuotteiden ja palveluiden arvoa sekä asiakas uskollisuutta.
Joseph Pine on tunnettu autenttisuuden ja kokemuksen talouden asiantuntija. Hän ja James Gilmore ovat korostaneet, että ihmiset etsivät yhä enemmän aitoja ja merkityksellisiä kokemuksia, olivatpa kyseessä tuotteet tai palvelut. Tämä pätee myös omistamiimme asioihin. Kun omistamme esineitä tai tavaroita, jotka koemme aidosti merkityksellisiksi tai autenttisiksi, ne voivat tuottaa meille suurempaa tyydytystä. Esimerkiksi vanhojen perhe perinteiden mukaisesti valmistetut esineet tai käsityönä tehtyjä tuotteita pidetään usein arvokkaampina juuri niiden autenttisuuden vuoksi. Tämä ajatus autenttisuudesta liittyy siihen, että emme omista asioita pelkästään niiden käytännöllisen hyödyn takia, vaan myös niiden tarjoaman kokemuksen ja symbolisen arvon vuoksi. Joseph Pinein ja James Gilmoren näkemykset autenttisuudesta ovatkin antaneet ajattelemisen aihetta siihen, miten ihmiset suhtautuvat omistamiinsa asioihin ja miten nämä asiat voivat tuoda elämään syvempää merkitystä.
Kokemusten talous korostaa, että talouden kehitys on siirtymässä kohti palveluiden ja kokemusten tarjoamista tuotteiden sijaan. Pine esittää, että yritysten tulisi pyrkiä luomaan asiakkailleen ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia kokemuksia, koska ihmiset ovat valmiita maksamaan näistä kokemuksista enemmän kuin pelkistä tuotteista tai palveluista.
Tämä ajatus on vaikuttanut moniin liiketoiminta strategioihin ja markkinointi käytäntöihin, kun yritykset pyrkivät erottautumaan kilpailijoistaan tarjoamalla asiakkailleen autenttisia ja unohtumattomia elämyksiä. Talouden kehitys on siis suuntautunut kohti kokemus keskeisempää liiketoiminta mallia, joka perustuu asiakas kokemuksen parantamiseen ja merkityksellisyyden luomiseen.
En ollut aikaisemmin ennen tätä kurssia tullut ajatelleeksi kuinka paljon omistamamme esineet ja niiden autenttisuus vaikuttavat siihen millainen tunneside johonkin esineeseen on.
Ostin viime kesän Rodoksen matkalta hienon paikallisesti valmistetun värikkään savi pillin. Kun pilliin laittaa vettä se soi ihanasti.
Se on ollut yksi ihanimmista matkamuistoista mitä olen viime matkoilta ostanut lapselleni verrattuna perus lelukauppa ketjun hankintoihin.
Tunne side siihen muuttui vielä isommaksi sen jälkeen kun reissu oli jo takana päin. Matkustimme Rodokselle toukokuun lopussa ennen isoja metsäpaloja. Kun kuulimme paloista tämä pilli sai vielä isomman merkityksen, koska palot koskettivat meitä vielä enemmän kun olimme juuri käyneet siellä.
Toki olen käynyt paljon erilaisissa tapahtumissa missä olen kokenut ikimuistoisia hetkiä joita ei välttämättä tarvitse tallentaa kuviin vaan ne piirtyvät verkkokalvoon ja säilyvät ihanina tärkeinä hetkinä läpi elämän.
Olen samalla miettinyt että on ihana opiskella sellaista alaa missä voi toteuttaa mieleenpainuvia elämyksiä toisille ihmisille ja mahdollisesti päästä luomaan jotain ainutkertaista.
Itse arvosta nykyään enemmän elämyksiä kuin materiaa, syy siihen voi olla korana ja sen vaikutus joka korosti sitä kuinka tärkeitä elämykset ja matkustelu on.
It's easier to be authentic if you don't say you are authentic.
-Joseph Pine
Lähteet:
Joseph Pine what costumers want https://www.youtube.com/watch?v=2RD0OZCyJCk
Kommentit
Lähetä kommentti